Кожна польська ґміна налаштовує систему водопостачання та водовідведення індивідуально.

До прикладу, ґміна Пшивіц має лише 5700 осіб населення, до 1200 абонентів, самостійно надає послугу та забезпечує утримання та обслуговування системи, а у випадку великих поламок – залучає підрядників через аутсорсинг. Така організація послуги є досить типовою для невеликих ґмін. Натомість ґміна Кольбуди, де більше 16 000 мешканців, організувала послугу водопостачання та водовідведення шляхом створення власного підприємства; орган місцевого самоврядування є основним акціонером. У свою чергу, ґміна Старе Поле разом з десятьма сусідніми ґмінами є акціонерами підприємства Жулавські водні системи, що надає послугу водопостачання та водовідведення своїм акціонерам. Гнучкість у виборі способу організації послуги в умовах децентралізації дійсно дозволяє обрати найоптимальніший варіант утримання та обслуговування.

Іншим важливим елементом розвитку систем водопостачання та водовідведення є фінансове забезпечення. Громади активно залучають кошти через Воєводський Фонд охорони навколишнього середовища та водного господарства. Працівниця Фонду Евеліна Катс-Джеджон пояснила, що все більше фінансування проектам водопостачання та водовідведення надається на поворотних засадах (75%). Коли ці гроші повертаються, Фонд вкладає їх в наступні ініціативи. Решта, 25%, є безповоротною позикою для ґміни. Таким чином, у громади є стимули не тільки використати ці кошти, а й відповідально підійти до налаштування системи надання послуги: так, аби вона покривала всі витрати на функціонування системи та дозволила повернути позику Фонду.

Ще однією особливістю організації послуги та роботи водного сектору у Польщі є підхід до формування тарифу та його затвердження. З січня 2018 року тарифи на водопостачання та водовідведення усі оператори водопостачання мають погоджувати з національним регулятором Wody Polskie на 3 роки вперед. Змінити ж його протягом цього періоду оператори можуть тільки через процедуру спеціальної заявки до національного регулятора.

Окрім поміркованого підходу до технічної та фінансової складових, успішно втілювати проекти водопостачання та водовідведення ґмінам за спостереженнями учасників візиту допомагає згуртованість. Матеріал розміщений на decentralization.gov.ua .